DÔVERA AMERIČANOV v Ekonomiku KLESÁ a Dosahuje Maximálny PESIMIZMUS za Posledné 2-roky

28.04.2025

Americkí spotrebitelia prejavili v apríli 2025 ďalší pokles dôvery v ekonomickú situáciu krajiny. Podľa spresnených výsledkov prestížneho prieskumu University of Michigan, ktorý bol zverejnený v piatok, index dôvery zaznamenal pokles už štvrtý mesiac v rade. Aj keď revidované čísla ukázali mierne menší prepad, než naznačoval predbežný odhad, celkový sentiment medzi domácnosťami naďalej ostáva opatrný až pesimistický.

Podľa najnovších údajov index dôvery amerických spotrebiteľov v apríli klesol na 52,2 bodu z marcových 57 bodov. Predbežný, rýchly odhad pritom naznačoval pokles až na 50,8 bodu. Napriek tejto revízii smerom nahor, aprílová hodnota 52,2 bodu predstavuje najnižšiu úroveň, akú index dosiahol od júla 2022.

Spotrebitelia v Spojených štátoch naďalej vnímajú viacero rizík ohrozujúcich ekonomiku. Medzi hlavné faktory prispievajúce k tomuto pretrvávajúcemu pesimizmu patrí najmä pokračujúca neistota spojená s obchodnou politikou USA a obavy z možného opätovného zrýchlenia inflácie.

Detailnejší pohľad na štruktúru indexu odhalil, že pokles sa týka oboch hlavných zložiek. Čiastkový index spotrebiteľských očakávaní klesol v apríli na 47,3 bodu z marcových 52,6 bodu. Táto hodnota 47,3 bodu je taktiež najnižšia od júla 2022, hoci bola mierne vyššia ako rýchly odhad na úrovni 47,1 bodu. Zhoršilo sa aj hodnotenie súčasných ekonomických podmienok zo strany domácností, kde index klesol na 59,8 bodu oproti 63,8 bodu v marci. Aj tu bola revízia smerom nahor, keďže rýchly odhad indikovoval pokles až na 56,5 bodu.

Mimoriadnu pozornosť si zaslúži vývoj inflačných očakávaní, ktorý je často sledovaným ukazovateľom. Ročné inflačné očakávania spotrebiteľov zaznamenali výrazný skok, keď v apríli stúpli na 6,5 % z marcových 5 %. Hoci bol tento údaj mierne nižší ako 6,7 % pri predbežných výsledkoch, nárast o 1,5 percentuálneho bodu je značný. Dlhodobejšie, päťročné inflačné očakávania, taktiež vzrástli, a to na 4,4 % v apríli z 4,1 % v marci.

Celkovo spresnené výsledky prieskumu University of Michigan potvrdzujú, že nálada medzi americkými spotrebiteľmi ostáva krehká. Napriek tomu, že revízie zmiernili prvotný, ešte pesimistickejší odhad, štvrtý po sebe idúci mesiac poklesu dôvery a dosiahnutie najnižšej úrovne za takmer tri roky signalizujú pretrvávajúce obavy domácností z vývoja ekonomiky v nasledujúcom období, najmä s ohľadom na infláciu a politické riziká.