
NEMECKA AUTOMOBILKA Mercedes-Benz plánuje Presunúť časť svojej Výroby z Berlína do Poľska.

Nemecký automobilový gigant Mercedes-Benz plánuje presunúť časť svojej výroby z Berlína do Poľska. Toto rozhodnutie prichádza ako reakcia na rastúcu konkurenciu z Číny a vysoké prevádzkové náklady v Nemecku. Hoci pre Poľsko ide o významnú investíciu, v Nemecku vyvoláva vlnu protestov a znepokojenia.
Koniec jednej éry v Nemecku
Do konca roku 2029 má Mercedes v pláne postupne ukončiť prevádzku svojho závodu v Ludwigsfelde pri Berlíne, kde momentálne zamestnáva viac ako 2 200 ľudí. Tento závod je už viac ako 30 rokov pilierom priemyslu v regióne Brandenbursko a ročne tu vyrobia približne 60 000 špeciálnych variantov dodávok Sprinter a elektrických vozidiel.
Najväčšiu kontroverziu vyvoláva presun výroby elektrickej verzie dodávky, e-Sprinter, priamo do Poľska. Tobias Kunzmann z najväčšieho nemeckého odborového zväzu IG Metall označil toto rozhodnutie za "neprijateľné" a oznámil, že v Ludwigsfelde sa uskutočnia protesty.
Prečo práve Poľsko?
Jedným z hlavných dôvodov presunu sú výrazne nižšie mzdové náklady. Podľa dostupných správ sú náklady na prácu v Nemecku až päťkrát vyššie ako v Poľsku. Poľsko si navyše buduje silnú pozíciu v oblasti elektromobility – je druhým najväčším svetovým producentom batérií pre elektromobily, hneď po Číne.
Mercedes-Benz sa rozhodol pre lokalitu Jawor v juhozápadnom Poľsku, kde už od roku 2019 vyrába motory a batérie pre hybridné vozidlá. Nemecká automobilka plánuje do nového závodu investovať 1,528 miliardy poľských zlotých (približne 360 miliónov eur). Táto investícia má do roku 2027 vytvoriť minimálne 300 nových pracovných miest, z čoho 30 bude určených pre vysokoškolsky vzdelaných špecialistov.
Rozvoj vs. sociálne dopady
Kým poľská ekonomika s radosťou víta významnú zahraničnú investíciu a nové pracovné príležitosti, nemeckí zamestnanci a odbory stoja pred neľahkou situáciou. Rozhodnutie Mercedesu jasne ilustruje, ako globálna konkurencia a ekonomické tlaky menia priemyselnú mapu Európy. Presun výroby do Poľska je pre Mercedes strategickým krokom k zvýšeniu efektívnosti, no zároveň má značný sociálny dopad na tisíce pracovníkov v Nemecku.
