
Odhalené zákulisie akvizície Instagramu: Zuckerberg a šéfovia Facebooku sa obávali konkurencie už pred kúpou

Nedávny týždeň v rámci protimonopolného súdneho procesu proti spoločnosti Meta (predtým Facebook) priniesol prekvapivé odhalenia o tom, ako spoločnosť v prvej polovici roku 2010 vnímala konkurenčnú hrozbu, ktorú predstavoval Instagram.
Americká vláda obviňuje spoločnosť Meta z porušovania zákonov o hospodárskej súťaži prostredníctvom akvizícií spoločností ako Instagram a WhatsApp, ktoré ohrozovali dominantné postavenie Facebooku. Ak právnici americkej Federálnej obchodnej komisie (FTC) uspejú, vláda by mohla prinútiť Metu rozdeliť svoje podnikanie predajom Instagramu a WhatsAppu.
V rámci súdneho procesu FTC predložila presvedčivé dôkazy o tom, že Facebook si bol veľmi dobre vedomý rizika, ktoré Instagram predstavoval pre jeho podnikanie, keď popularita tejto aplikácie na zdieľanie fotografií rástla. V interných e-mailoch spoločnosti Facebook sa vedúci pracovníci znepokojovali rastom Instagramu a diskutovali o tom, koľko by za aplikáciu zaplatili, ak by ju Facebook akviroval.
Vedúci pracovníci spoločnosti diskutovali aj o iných stratégiách na obmedzenie rastu Instagramu, vrátane kopírovania jeho funkcií a vydania vlastnej aplikácie, alebo kúpy aplikácie a následného zastavenia pridávania nových funkcií, zatiaľ čo by pracovali na svojich vlastných produktoch.
Podľa argumentov vlády sa v týchto rozhovoroch jasne ukazuje stratégia Facebooku buď kúpiť, alebo potlačiť konkurenciu. Okrem toho, že správy ukazujú, ako spoločnosť v tom čase uvažovala o svojej konkurencii, naznačujú aj bezohľadné stratégie, ktoré umožnili Mete stať sa dnešným gigantom sociálnych sietí.
Nižšie uvádzame niektoré z najzaujímavejších momentov z týchto správ:
Mark Zuckerberg a ďalší sa obávajú rýchleho rastu Instagramu
- Február 2011 (Mark Zuckerberg): "Zdá sa, že Instagram rýchlo rastie. Za 4 mesiace majú už 2 milióny používateľov a 30 tisíc nahraných fotografií denne. To je dosť. Musíme to pozorne sledovať. Zdá sa, že aj Dropbox sa chystá výrazne presadiť v zdieľaní fotografií."
- September 2011 (Mark Zuckerberg): "Ak bude Instagram naďalej takto úspešný na mobiloch, alebo ak ho kúpi Google, potom v priebehu nasledujúcich rokov by mohli ľahko pridať časti svojej služby, ktoré kopírujú to, čo robíme my teraz, a ak budú mať rastúci počet fotografií ľudí, bude to pre nás skutočný problém. Momentálne rastú extrémne rýchlo. Zdá sa, že sa zdvojnásobujú každé dva mesiace a ich základňa je už ~5-10 miliónov používateľov. Hneď ako spustíme presvedčivý produkt, veľa ľudí bude používať náš viac a budúci používatelia Instagramu nebudú mať dôvod používať ich. Ale pri súčasnom tempe doslova každé dva mesiace, ktoré premrháme, znamenajú zdvojnásobenie ich rastu a ťažšiu pozíciu pre nás, z ktorej sa budeme musieť dostať."
- Február 2011 (Chris Cox, riaditeľ pre produkty): "Tím pre fotografie sa teraz takmer výlučne zameriava na novú mobilnú foto aplikáciu, zatiaľ čo s úžasom sledujeme, ako jednoduchá aplikácia na zdieľanie fotografií od Instagramu raketovo rastie (a dokonca aj naša vlastná aplikácia zaznamenáva výrazný rast... mobilné nahrávania sa zvýšili na 17,7 milióna denne, +5,3 % týždenne). Podobne ako pri Beluge, sledovanie explozívneho rastu týchto chlapcov potvrdzuje našu stratégiu odstraňovania neprehľadnosti z našej mobilnej skúsenosti a ponúkania samostatných produktov pre správy a fotografie mimo monolitickej záhrady aplikácií."
- Február 2012 (Mark Zuckerberg): "Znepokojujúci je trend, že obrovské množstvo ľudí používa Instagram každý deň – vrátane všetkých, od netechnických kamarátov zo strednej školy až po zamestnancov FB – a na FB nahrávajú len niektoré svoje fotografie. To pre nás vytvára obrovskú dieru a som si istý, že čokoľvek, čo s tým urobíme na platforme alebo s sociálnou dynamikou, to úplne vyrieši."
Facebook zvažuje akvizíciu Instagramu, zastavenie jeho vývoja a rastu
- Február 2012 (Mark Zuckerberg): "Premýšľam, či by sme nemali zvážiť kúpu Instagramu, aj keby to stálo ~500 miliónov. Momentálne sa zdá, že majú dve veci, ktoré my nemáme: naozaj dobrý fotoaparát a sieť na zdieľanie fotografií zameranú na fotografie."
- Február 2012 (Mark Zuckerberg): "Myslím si, že je celkom možné, že naša pôvodná téza bola nesprávna a ich je správna – že to, čo ľudia chcú, je skôr robiť čo najlepšie fotografie, než ich dávať na FB... možno by sme mali zvážiť zaplatenie veľkých peňazí za toto."
- Február 2012 (Samuel W. Lessin, bývalý viceprezident pre produkty Facebooku, v korešpondencii s Markom Zuckerbergom): "Vlastne si myslím, že existuje vážny argument, prečo by sme mali kúpiť Path, Pinterest, Instagram, Evernote a kohokoľvek iného, koho naozaj obdivujeme/kto v súčasnosti robí skvelé veci, ak (1) to dokážeme štruktúrovať tak, aby ich produkty naďalej fungovali, ale tímy prešli na prácu na samotnom FB; (2) si myslíme, že týmto ľuďom skutočne záleží na budovaní skvelých vecí a myslíme si, že ich môžeme zaviazať na 4+ rokov práce na našej platforme."
- Február 2012 (Mark Zuckerberg): "Myslím si, že by sme ponechali ich produkt v prevádzke a jednoducho by sme doň nepridávali ďalšie funkcie a budúci vývoj by sme zamerali na naše produkty, vrátane zabudovania všetkých ich funkcií fotoaparátu do našich. Tým, že ich produkty nezrušíme, zabránime tomu, aby nás všetci nenávideli, a zabezpečíme, že okamžite nevytvoríme dieru na trhu, ktorú by mohol niekto iný zaplniť, ale všetok budúci vývoj by smeroval k našim hlavným produktom."
- Február 2012 (Mark Zuckerberg): "Jeden zo spôsobov, ako sa na to pozerať, je, že to, čo naozaj kupujeme, je čas. Aj keby vznikli nejakí noví konkurenti, kúpa Instagramu, Pathu, Foursquare a podobne nám teraz poskytne rok alebo viac na integráciu ich dynamiky predtým, ako sa niekto opäť priblíži k ich rozsahu."
Tieto interné komunikácie vrhajú nové svetlo na stratégiu spoločnosti Meta v raných fázach vývoja sociálnych sietí a na to, ako vnímala potenciálne hrozby pre svoje dominantné postavenie. Výsledok protimonopolného súdneho procesu by mohol mať zásadný vplyv na budúcnosť spoločnosti a na samotnú podobu online prostredia.