
Prelomové víťazstvo Umelej Inteligencie: Gemini od Googlu zdolal Pokémon Blue!

Svet technológií a gamingu zažil nečakaný prelom. Najnovší a najvýkonnejší model umelej inteligencie od spoločnosti Google, Gemini, dosiahol pozoruhodný míľnik – s menšou pomocou dokázal zdolať legendárnu videohru Pokémon Blue, ktorá má už úctyhodných 29 rokov.
Radostnú správu o tomto úspechu zverejnil priamo generálny riaditeľ spoločnosti Google, Sundar Pichai, na sociálnej sieti X. Jeho triumfálny príspevok "Aký finiš! Gemini 2.5 Pro práve dokončil Pokémon Blue!" okamžite vzbudil pozornosť technologickej komunity.
Je však dôležité zdôrazniť, že za týmto úspechom stojí iniciatíva a úsilie softvérového inžiniera Joela Z., ktorý nie je zamestnancom Googlu. Práve on vytvoril živý prenos "Gemini Plays Pokemon". Napriek tomu vedenie spoločnosti Google tento projekt s nadšením sledovalo a podporovalo. Logan Kilpatrick, produktový manažér Google AI Studio, už minulý mesiac poukazoval na značný pokrok, ktorý Gemini dosahuje v hre Pokémon, pričom s hrdosťou uviedol, že model získal už svoj piaty odznak (pre porovnanie, najlepší predchádzajúci model mal len tri, hoci s odlišným systémom riadenia). Táto správa dokonca inšpirovala Sundara Pichaiho k žartovnej poznámke o vývoji "API, Artificial Pokémon Intelligence".
Prečo práve Pokémon? Výber tejto hry nebol náhodný. Už vo februári spoločnosť Anthropic poukázala na pokroky svojho modelu Claude v hre Pokémon Red. Podľa nich "rozšírené myslenie a trénovanie agenta" poskytuje Claude "výraznú výhodu" pri riešení "neočakávaných" úloh, akou je aj hranie klasickej videohry. Je zaujímavé, že existuje aj Twitch kanál "Claude Plays Pokemon", ktorý Joel Z uviedol ako jednu zo svojich inšpirácií.
Hoci Claude preukázal značný pokrok, zdá sa, že hru Pokémon Red zatiaľ nedokončil. Znamená to teda, že Gemini je v tejto hre objektívne lepší? Joel Z na svojom Twitch kanáli vyzval divákov, aby tento úspech nepovažovali za benchmark schopností jazykových modelov v hraní hier. Zdôraznil, že priame porovnania nie sú možné, pretože Gemini a Claude disponujú odlišnými nástrojmi a dostávajú rôzne informácie.
Oba modely umelej inteligencie pritom potrebujú pri hraní pomoc. Tu vstupujú do hry spomínané "agent harnesses" (systémy riadenia agentov). Tie poskytujú modelom snímky obrazovky z hry doplnené o dodatočné informácie. Na základe týchto dát sa model rozhoduje, ako reagovať (čo môže zahŕňať aj volanie špecializovaných agentov), a následne stlačí príslušné tlačidlo zodpovedajúce inštrukcii umelej inteligencie.
Joel Z priznal, že pri dokončení hry došlo k určitým "vývojárskym zásahom", no zároveň zdôraznil, že to nepovažuje za podvádzanie. "Moje zásahy zlepšujú celkové rozhodovacie a úsudkové schopnosti Gemini," vysvetlil. "Neposkytujem žiadne konkrétne nápovedy – neexistujú žiadne návody ani priame inštrukcie pre konkrétne výzvy, ako napríklad prechod cez Mt. Moon. Jediné, čo sa tomu aspoň trochu blíži, je informácia pre Gemini, že pre získanie Lift Key musí dvakrát osloviť Rocket Grunta, čo bola chyba, ktorá bola neskôr opravená vo verzii Pokémon Yellow."
Navyše dodal, že projekt "Gemini Plays Pokémon" je stále aktívne vyvíjaný a jeho rámec sa neustále vyvíja. Tento úspech tak nepredstavuje len zaujímavý experiment, ale aj sľubný krok vpred v oblasti schopností umelej inteligencie zvládať komplexné a interaktívne úlohy. Budeme s napätím sledovať ďalší vývoj a potenciálne nové výzvy, ktorým sa umelá inteligencia postaví.