
Škótska škola Lomond prelomovo prijíma Bitcoin za školné, otvára dvere novej ére vzdelávania

V Spojenom kráľovstve sa píše história. Škótska súkromná škola Lomond School so sídlom v Helensburgh prelomila ľady a od jesenného semestra roku 2025 bude ako prvá inštitúcia svojho druhu v krajine akceptovať platby školného v Bitcoine (BTC). Tento krok signalizuje nielen rastúcu akceptáciu decentralizovanej digitálnej meny, ale aj inovatívny prístup školy k vzdelávaniu a príprave študentov na neistú budúcnosť.
Podľa oficiálneho oznámenia je prijatie Bitcoinu súčasťou širšieho plánu školy integrovať do učebných osnov "princípy zdravých peňazí" vychádzajúce z Rakúskej ekonomickej školy. Cieľom je vybaviť študentov znalosťami a porozumením, ktoré im pomôžu orientovať sa v komplexnom a neustále sa meniacom globálnom ekonomickom prostredí.
Škola Lomond vníma Bitcoin ako ideálnu reálnu štúdiu prípadu v oblasti ekonómie, výpočtovej techniky, etiky a inovácií. V oznámení sa uvádza, že Bitcoin je prístupný každému, kto je ochotný sa učiť, čím sa stáva demokratickejším a inkluzívnejším, najmä pre ľudí v rozvojových krajinách s obmedzeným prístupom k tradičnému bankovníctvu.
Zatiaľ čo Lomond School prejavila jasný záujem o Bitcoin, iné kryptomeny v pláne prijatia nemajú. Škola zároveň uviedla, že prijaté BTC bude okamžite konvertovať na fiat menu. Do budúcnosti však nevylučuje vytvorenie vlastnej BTC pokladnice, pričom toto rozhodnutie bude závisieť od spätnej väzby a názorov komunity školy Lomond.
Krok Lomond School podčiarkuje rastúci trend inštitúcií, ktoré sa obracajú k Bitcoinu ako k nástroju na zabezpečenie proti inflácii v čase turbulencií v globálnom finančnom systéme.
Bitcoin si pomaly, ale isto nachádza cestu do vzdelávacieho systému
Lomond School nie je osamotená vo svojom priekopníckom prístupe. Bitcoin sa postupne stáva súčasťou učebných osnov na rôznych školách a univerzitách po celom svete. Niektoré z týchto inštitúcií dokonca prijali stratégiu budovania BTC pokladnice s cieľom ochrániť svoje rezervy pred negatívnymi dopadmi inflácie na kúpnu silu.
Napríklad v roku 2022 Univerzita v Cincinnati zaradila do svojho kurikula kryptografické kurzy, aby študentov oboznámila s Bitcoinom a vznikajúcimi technológiami Web3. Iniciatíva Mi Primer Bitcoin v roku 2023 nadviazala partnerstvo s Ministerstvom školstva v Salvádore s cieľom integrovať vzdelávanie o Bitcoine do školského systému krajiny.
Univerzita Wyoming v júli 2024 založila Bitcoin Research Institute, inštitút zameraný na recenzované akademické štúdie o tejto decentralizovanej digitálnej mene. Vo februári 2025 Univerzita v Austine oznámila, že jej nadačný fond alokoval 5 miliónov dolárov do investícií v Bitcoine. Celková hodnota aktív pod správou nadačného fondu univerzity pritom dosahuje približne 200 miliónov dolárov.
Chun Lai, hlavný investičný riaditeľ nadačného fondu, uviedol, že cieľom alokácie do BTC je využiť potenciál rastu digitálnych aktív v kontexte rastúcej inštitucionálnej adopcie kryptomien.
Krok Lomond School predstavuje významný míľnik v integrácii Bitcoinu do vzdelávacieho systému v Spojenom kráľovstve a signalizuje potenciál pre ďalšie inštitúcie, aby nasledovali tento inovatívny prístup. Prijatie Bitcoinu nielenže otvára nové možnosti pre platby školného, ale zároveň poskytuje študentom cenné znalosti o budúcnosti financií a technológií.